living the time of shifting from service to creation

Dezvoltarea personala

Tot la categoria ”indicatori cu impact in business” consider ca intra si dezvoltarea personala, chiar daca uneori directiile sale nu au o legatura evidenta cu afacerile.

In 2011 am remarcat o crestere importanta a apetitului pentru propria dezvoltare, fie ca e vorba de subiecte care au legatura directa cu performanta profesionala, fie ca este vorba de subiecte care tin de viata personala.

Trecerea de la „ne trimit la …”, la „vreau sa merg la …” s-a facut pe nesimtite, probabil si din cauza reducerii numarului de cursuri platite de companie, dar si datorita acutizarii nevoii de adaptare la un nou mediu.

De asemenea am remarcat cresterea numarului de oameni care solicita sa faca coaching.

Este probabil rezultatul promovarii acestui instrument de dezvoltare, dar inclin sa cred ca este vorba si de nevoia de solutii personalizate de dezvoltare, aparuta la cei care sunt acum intre 35-45 ani si au trecut prin tot felul de cursuri, dar si la cei foarte tineri (segmentul 20-25 ani) care au fost expusi la o mare cantitate de informatie si simt nevoia unor clarificari/asezari in matca.

Programele de dezvoltare personala (cursuri, workshopuri, coaching, etc), care s-au bucurat de succes, au urmarit domenii ca:

–  eficienta personala, stress/time management – ei bine, cea mai buna campanie de marketing a ultimului deceniu, „The Secret”, a lovit din plin in aceasta zona;

–  eficienta financiara – cca 1/3 din programele promovate au propavaduit solutii minune tip … sa vedem daca ghiciti … BINGO!!! „The Secret”!!!;

–  managementul relatiilor – in familie, pe langa familie, parinte-copil, copil-parinte, in cuplu, in afara cuplului, cu sine, fara sine, in general, in particular, cu Divinitatea, cu eu-l, cu ego-ul, fara ego, cu femei, cu barbati, cu prezenti/e, cu ex-ui, cu viitori/viitoare, etc-etc-etc. Mai in gluma, mai in serios orice fel de relatie ai fi vrut/avut in 2011 ai avut de unde alege;

– alimentatie sanatoasa – unde am remarcat o crestere a curentului vegan si mai ales a celui raw vegan, amandoua cu majore beneficii pentru sanatate, insa cu amendamentul major ca pentru a fi real benefice pentru organism, produsele consumate ar trebui sa provina din culturi bio, altfel rezultatul este ingerarea unor concentrate de chimicale (nota – chimicalele cu care sunt stropite plantele nu sunt concentrate numai la nivelul cojii, ci infiltreaza si fructul/leguma/frunza/etc asa ca povestea cu „cureti de coaja si e ok” e basm)

– terapii alternative – reiki (de la clasicul Usui Reiki la tot felul de variante, care de care mai zornaitoare, majoritatea inventate in US), shamanism (de la cel tibetan la cel amerindian si central-sud american), energiile ingerilor, diverse tipuri de masaj, etc.

Si pentru ca am ajuns la capitolul terapii alternative/ezoterism – am remarcat aici faptul ca in cele mai multe cazuri cursantii intra intr-o practica (care are reguli foarte bine stabilite, menite sa „administreze” un echilibru foarte delicat) fara sa aiba sau sa primeasca notiuni de baza, sau ajung de la nivelul de invatacel la cel de maestru in cateva luni, fara sa fi dobandit experienta de lucru necesara intelegerii fenomenelor.

Dincolo de exotismul practicilor, mai mult sau mai putin ezoterice (personal am constatat ca NLP-ul utilizeaza o colectie de tehnici si practici de origine shamanica, carora le-a fost pusa o „palarie” business), deschiderea pentru ele vine si pe fondul apropierii de 2012 si a marketarii intense a „produselor” 2012.

A fost interesant sa urmaresc in ultimii ani, inclusiv in 2011, evolutia unora dintre curentele adiecente psihozei 2012 si a fost oarecum amuzant sa vad parcursul de marketing al fiecaruia dintre ele – unele si-au pastrat bunele intentii de la care au pornit, pe cand altele s-au transformat rapid in afaceri profitabile care vand orice, mai putin cunoasterea reala si educarea capacitatii de a-ti produce singur „miracolele”.

Am asistat la aparitia unei noi „generatii” de detinatori ai adevarurilor absolute (care dau maselor directia „buna” de gandire) si au linii scurte cu Dumnezeu, Divinitatea, Creatorul, hatorii, martienii, locuitorii de pe Sirius si alte entitati.

Notiunile de etica si valori personale nu sunt inca asumate si interiorizate de marea majoritate a oamenilor, caci evident este mai simplu sa ti se spuna ce si cum trebuie sa simti/gandesti/faci decat sa-ti asumi cine / ce esti / ce faci.

Tot in 2011 am asistant la accentuarea impactului ideii de „Oneness” ca expresie a:

– unicitatii Puterii Divine (Dumnezeu este unul singur si are diferite manifestari/ nume)

– unicitatii si interconectarii oamenilor (suntem fiecare in parte unici si parte integranta a unui intreg)

– unitatii om-materie / energie / pamant, unde pamantul reprezinta tot ce este viu (functionam intr-un sistem viu si avem impact, individual, asupra a tot ceea ce ne inconjoara)

Tind sa cred ca dintre toate curentele New Age acesta din urma este cel mai benefic deoarece aduce cu el o deschidere a perspectivei mai ales dpdv religios si etnic, precum si o crestere a constientizarii impactului pe care il are omul asupra mediului.

Primele parti ale articolului

2011 foe or friend? Privire de ansamblu

2011 foe or friend? – II. Mediul economic si organizational

Continuarea articolului

2011 foe or friend? – IV. What’s next? 2012

Advertisements
%d bloggers like this: